خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/07/21 - 15:40
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
ساعی:

شهردار تهران باید حساسیت ویژه‌ای برای ساماندهی متکدیان داشته باشد/تکدی‌گری چهره ناخوشایندی به پایتخت داده است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از نبود برنامه مدون در شهرداری برای ساماندهی متکدیان که چهره ناخوشایندی به پایتخت داده تاکیدکرد که شهردار باید حساسیت ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشد.

زهرا ساعی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد میزان احتمال موفقیت شهردار تهران در ساماندهی متکدیان پایتخت که پیش از این قول داده بود تا شهریورماه سال 98 به طور کامل عملیاتی شود، گفت: بر اساس قولی که پیش از این شهردار تهران داده بود و وظایفی که شهرداری برعهده دارد باید برای ساماندهی متکدیان اولویت‌بندی و تقسیم‌بندی در مناطق مختلف شهر وجود داشته باشد.



نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بی‌تردید کودکانی که ناآگاهانه و مظلومانه درگیر تکدی‌گری شده‌اند باید در اولویت برنامه ساماندهی متکدیان توسط شهرداری قرار بگیرند.



جمعیت بالا و مهاجرت‌پذیر بودن روند ساماندهی متکدیان تهران را کند می‌کند



ساعی خاطرنشان کرد: البته در کلان شهر تهران به دلیل جمعیت بالا و مهاجرت‌پذیر بودن به سختی می‌توان تمام متکدیان را ساماندهی کرد، بنابراین تحقق آن در گرو تدوین برنامه‌ای مدون که در بازه زمانی طولانی مدت اجرا شود، امکانپذیر است.



تبریز می‌تواند الگوی مناسبی برای پایتخت باشد



وی با بیان اینکه شهرداری تهران باید کلان شهرهایی که در این مورد موفق بوده‌اند را الگو قرار دهد، یادآورشد: تبریز از جمله کلان شهرهایی است که به شهر بدون متکدی شهرت دارد و این امر نیز در پی همکاری تیمی بین دستگاه‌ها و خیرین محقق شد، تاجایی که در این شهر کودک کار و متکدی وجود ندارد و افراد کم‌درآمد هم تنها در بخش‌هایی از شهر اقدام به فروش برخی لوازم می‌کنند، بنابراین روش مسئولان آن می‌تواند الگوی خوبی برای شهرداری تهران قرار بگیرد.



ساعی با تاکید بر اینکه تکدی‌گری از فقر نشات می‌گیرد، تصریح کرد: بی‌تردید تا زمانی که فردی از نظر مالی با مشکل جدی مواجه نشده باشد، اقدام به تکدی‌گری نمی‌کند، بنابراین شهرداری باید با شناسایی این افراد در جهت ساماندهی و توانمندسازی آنها اقدام کند.



وی تاکید کرد: متاسفانه تاکنون برنامه‌هایی که در جهت ساماندهی متکدیان ارائه‌شده، مقطعی بوده و از اثربخشی لازم برخوردار نبوده است، کما اینکه در برهه‌ای از زمان اقدام به جمع‌آوری این افراد کرده و بعد از مدتی نیز بار دیگر آنها را رها کردند و مجدد در چهارراه‌ها برای تکدی‌گری مستقر شده‌اند.



آینده مبهم کودکان متکدی



ساعی اظهار کرد: حضور متکدیان نه تنها چهره ناخوشایندی به پایتخت داده است، بلکه موجب بروز سایر آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر هم می‌شود، از سوی دیگر تکدی‌گری آینده کودکانی که به این امر مبادرت می‌ورزند را به خطر می‌اندازد.



این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: هم‌اکنون انتظار داریم شهرداری پایتخت کشور به طوری جدی در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی به ویژه تکدی‌گری ورود پیدا کند و روی برقراری نظم حساسیت خاصی داشته باشد، ضمن اینکه سایر دستگاه‌ها نیز باید در این مورد به شهرداری کمک کنند و نباید نسبت به این مشکل بی‌تفاوت باشند و این در حالی است که هیچ برنامه بلندمدتی برای رفع این معضل ندارد.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اعتباراتی که برای ساماندهی متکدیان پایتخت مورد نیاز است، بیان کرد: شهرداری درآمد و منابع تعریف‌شده‌ای دارد و چنانچه عزم جدی داشته باشد، می‌تواند با اولویت‌بندی مشکلات به رفع نیاز تمام حوزه‌های شهری و آسیب‌های اجتماعی بپردازد.



  پایان پیام

  • کد خبر : 264109
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار